Thailand en Laos

18 april 2016

Hoooooii!

Weer lang geleden! Het komt er weinig van tussen al het reizen door om ook nog updates op mijn telefoon te typen, dus bij deze een samenvatting van wat we de afgelopen weken gedaan hebben :)

Op woensdag de 30e zijn we met de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai gereden. Echt een hele ervaring en het voelt nu echt alsof het reizen begonnen is! Na een hobbelige nacht in het bovenste bedje komen we aan. Chiang Mai vond ik een stuk mooier dan Bangkok! Minder groot, minder enorme grijze gebouwen en veel leuke plekjes om bijvoorbeeld wat te drinken. Alle tempels zijn mooi, maar ondertussen al een stuk minder speciaal, omdat er zo veel zijn! Ongelofelijk. Het begint ook wel echt erg warm te worden voor ons, zo achterin de 30 graden!
Voor de volgende dag hebben we een trip gepland waar we onder andere olifanten gaan voeren en wassen en een stuk door het regenwoud wandelen :) Er zijn maar twee anderen die de trip met ons doen, wat we eigenlijk wel erg fijn vinden. Ben en Thomas (Canadees en Australisch) die elkaar in Maleisië hebben ontmoet en nu samen verder reizen. De trip is echt top! De olifanten zijn zo gaaf en ook het wandelen is super mooi. We proeven zelfs van wat honing die echt vers uit een e-nor-me boom is gehaald, super lekker! Thomas en Ben nodigen ons uit voor het avondeten, waar we Filippe (een andere reiziger) en hun hosteleigenaar Joe ontmoeten! Joe is echt ontzettend aardig, rijdt met ons naar het eten en zet ons daarna nog af bij een bar. We zeggen dat we later nog wel een keer bij hem in het hostel willen verblijven, maar dan moet hij net naar een ander dorpje voor de bruiloft van zijn schoonbroer, dus nodigt hij ons daar maar voor uit!
Maar eerst gaan we nog voor een nacht met Ben en Thomas met scooters naar Pai. Een backpackersdorpje zo'n 130 km verderop in de bergen. Een hele trip dus! Maar met prachtige uitzichten en super leuk om te doen :) We hebben een heel gaaf hostel, met een soort hutten wat een kampeergevoel geeft. Veel backpackers dus in de avond lekker met hen kletsen. De volgende dag moeten we alweer gaan, omdat we ook nog naar het kleine dorpje Chiang Dao willen en de dag daarna de bruiloft is. We nemen dus afscheid van Ben en Thomas, rijden de lange weg terug en dan op met de bus naar het dorpje. We mogen onze backpacks bij Joe achterlaten, die ze dan mee neemt voor de bruiloft, weer zo aardig!
In Chiang Dao aangekomen blijkt dat we nog 5 km moeten lopen naar het hostel.. Gelukkig krijgen we een lift van de politie! Een super leuk hostel, een klein hutje met alleen een tweepersoonsmatras en een balkonnetje, maar tussen de rijstvelden en met uitzicht op de bergen. Heel veel insecten gezien, zoals mega grote sprinkhanen en zelfs een slang op ons dak! Maar gelukkig geen beesten binnen :)
We bezoeken de grotten van Chiang Dao en daarna op naar Fang voor de bruiloft de volgende dag ^^ We mogen bij een schoonzus van Joe slapen, een eigen kamertje met airco, joehoee!

Het is een Chinese bruiloft (de vrouw van Joe is Chinees) en de bruid komt van een van de stammen die in de bergen leeft: de Akha. Grappig hoe anders het is dan bij een bruiloft in onze cultuur! en zo gaaf dat de Akha's hun traditionele kledij aan hebben en dansen doen. Het was heel tof om mee te maken.

Joe brengt ons naar de bus richting Chiang Rai, waar we eerst de prachtige witte tempel bezoeken en dan naar het centrum gaan. We blijven hier een nacht. In de avond nog een Thaise massage, maar dat was echt meer overleven dan ontspannen haha!!

De volgende dag gaan we richting de grens waar we oversteken naar Laos!! We verblijven voor een nacht in Huay Xai, om dan de volgende dag de slowboat richting pakbeng en daarna Luang Prabang te nemen. Op de boot komen we ook Ben, Thomas en Filippe weer tegen! Omdat alle backpackers een beetje dezelfde route volgen zie je regelmatig mensen die je al eerder hebt gezien (doughnuts noemen Ben en Thomas dat :p). We zouden graag wat van deze route af willen en echt de minder touristische plekjes willen opzoeken, maar gezien onze beperkte tijd gaat dat bijna niet helaas. Twee lange boottochten verder over de Mekong rivier met prachtige uitzichten komen we aan in Luang Prabang. We zoeken samen met Ben, Thomas en Filippe naar een hostel en komen daar nog een paar mensen tegen. We blijven twee nachten en bezoeken de hele mooie Kuang si waterval waar we ook nog langs omhoog en naar beneden wandelen. Na de tweede nacht gaan we door naar Vang Vieng. Na een hobbelige weg langs prachtige uitzichten op het groen en de bergen komen we aan, maar het dorp zelf is echt een feestplek waar verder weinig aan is. Wel een gezellige avond gehad. We hebben met banden over de rivier gedreven, wat wel wat prachtige zichten opleverde. Na twee nachten gaan we met een busje waar de hobbelige weg over naar de hoofdstad Vientiane. Als we hier aankomen begint de viering boeddhistische nieuwjaar, wat drie dagen duurt. Om dit te vieren houden ze een waterfest. Dat houdt in dat overal op de straten mensen bij tonnen of zwembadjes met water staan en met tuinslangen, emmers en waterpistolen iedereen natgooien! Aangezien het zo rond de 40 graden was, was dit echt heerlijk haha! Er zijn heel veel trucks in Laos en ook in de achterbakken zitten groepen mensen, soms met zwembadje en al, die ook iedereen bekogelen en soms gaat er zelfs bij gewone auto's een raampje open waar een waterpistool tevoorschijn komt die je natspuit. Ook wij hebben mee gedaan aan het enorme watergevecht, beste feest ooit haha!!
Die avond moeten we alweer door met de nachtbus richting pakse. Hier doen we met scooters de loop rondom het bolaven-plateau. Ook hier weer mooie uitzichten en een paar mooie watervallen!
Thomas is ondertussen ook in Pakse en reist weer met ons mee naar the 4000 islands, waar we Don Det bezoeken. We wilden eigenlijk vandaag de grens met Cambodja oversteken, maar uiteindelijk halen we dat niet meer, dus even een dagje om bij te komen en morgen richting Siem Riep om de prachtige tempels te bezoeken!

Nog maar een weekje te gaan, maar omdat we zo snel overal doorheen gaan is het ook wel erg vermoeiend. Wel nog erg veel zin in de laatste week!

Tot gauw allemaal!

Xxx Meike

1. Oma en opa Krol-Pistorius:
    19 april 2016
    Lieve Meike (en Marjolein),
    Jolanda heeft ons gisteren in de auto naar A'dam (finale voor Merijn) jouw verhaal voorgelezen, omdat we het zelf nog niet gezien hadden. Leuk om weer iets van jullie te horen. De foto's met de olifanten heeft Marion ons al laten zien. Wat een opeenstapeling van nieuwe, aparte indrukken. We kunnen ons voorstellen dat jullie doodmoe, maar zeer voldaan thuis-komen en dat is dan al weer vrij snel. We wensen je nog een aantal mooie dagen ginds en een goede thuisreis. Tot ziens binnenkort.
    Groetjes,
    oma/ opa
  2. Karin:
    20 april 2016
    Lieve lieve Meike,
    Heel fijn om met je mee te mogen reizen!
    xxx Karin