Bohol

9 maart 2016 - Bohol, Filipijnen

Heehee!

Zoals ik al zei zijn we afgelopen weekend naar het eiland Bohol geweest, wat ook een van de Filipijnse eilanden is. We gingen met 9 in totaal (één huisgenootje bleef thuis en de twee Finse dames gingen WTW weer verlaten). We gaan wat eerder van het ziekenhuis weg op vrijdag om ons klaar te maken en nemen de boot, waarmee we na zo'n 2 uur aan het einde van de middag aankomen op Bohol. Er staan meteen opdringerige taxichauffeurs klaar om ons mee te nemen, en omdat we met veel zijn besluiten we uiteindelijk met een van hen mee te gaan, die een busje heeft waar we allemaal in passen. Hij blijkt hartstikke aardig en grappig te zijn en geeft aan dat hij ook met zijn busje dagtours doet met een aantal van de hoogtepunten van Bohol. Aangezien we toch al zoiets van plan waren en de prijs die hij noemt relatief goedkoop is (2500 pesos voor 9 personen voor een hele dag rondrijden: zo'n 50 euro maar!) besluiten we om dit te doen. Hij komt ons dus de volgende morgen vroeg ophalen. We gaan eerst naar loboc waar we ziplinen over een soort vallei waar de loboc rivier stroomt. Dat houdt in dat we in een soort mat vastgemaakt worden waar we op onze buik in liggen, en face forward over een kabel naar de andere kant van de vallei gaan! Met een prachtig uitzicht op de rivier en de vallei vol met bomen. En als we aan de andere kant zijn gaan er natuurlijk ook weer terug:) Het was echt geweldig! Zo'n mooi uitzicht!
We vervolgen onze weg hierna door het prachtige landschap van Bohol. Zelfs in de auto kijken we onze ogen uit naar de prachtige natuur en omgeving. En houden soms ons hart vast in het ongelofelijke verkeer (en omdat de chauf, Anjo, dit met een flinke vaart en regelmatig bellend trotseert). Onze volgende bestemming is een reservaat met tarsiers, een soort aapjes (maar niet echt), heel klein met hele grote ogen. Het zijn nachtdieren, dus eigenlijk hangen ze nu alleen maar een beetje aan de takken. Maar ze zijn wel heel leuk om te zien.
De volgende stop zijn de chocolat hills, waar we met quads gaan rondrijden om deze uit elkaar liggende heuvels te bezichtigen. Het is echt zoooo leuk haha! Lekker de vaart erin over een prachtig pad met regelmatig een stop om foto's te maken van de heuvels. Echt van genoten!
We rijden verder naar een reservaat met vlinders, wat leuk is maar niet zo speciaal of groot.
We gaan hierna naar de mall om wat boodschapjes te doen en daarna eten bij een restaurant waar doofstomme mensen werken. De chauffeur drinkt een kopje koffie met ons en vertelt over zijn leven, zijn kinderen en zijn omgeving (zoals de buren met 14 kinderen en bijna geen geld!). Tegen de avond vertrekken we naar een rivier waar vuurvliegjes te zien zijn! We komen aan bij een soort hutje aan het water en wachten tot het donker wordt. We krijgen zwemvesten aan en klimmen in de boot, die een eind de rivier over vaart. Het schemert nog, maar in een van de bomen (mangroven) zien we een paar knipperende lichtjes, de eerste vuurvliegjes! Echt zo mooi om te zien! En dat onder een prachtige heldere sterrenhemel. Naarmate het donkerder wordt komen er steeds meer vliegjes tevoorschijn, echt geweldig al die flikkerende lichtjes rondom de mangrove. De vuurvliegjes leven alleen van één bepaalde soort mangroven, dus in een hele rij van bomen zitten alle vliegjes slechts in één van die bomen. Boven ons zijn er nog zoveel sterren bij gekomen! Je kunt de hele melkweg zien lopen van de ene kant van de rivier naar de andere. Echt betoverend. Een prachtig einde dus van een geweldige en drukke dag!
We gaan naar het hostel en de volgende dag weer vroeg met onze chauf naar de boot en weer naar huis!

Zondag zijn we natuurlijk allemaal moe, dus een rustige dag met een wasje, wat schrijven in onze travel journals en lekker in de tuin liggen.
En nu weer rustig aan begonnen in het ziekenhuis. Nog steeds niet zo heel veel spannends meegemaakt daar, maar ik leer toch veel en heb het ontzettend naar mijn zin! Maandag nog even naar een kerkje geweest om een kaarsje aan te steken voor pap, dus dat was ook wel fijn.
Volgend weekend willen we naar apu-island om te gaan snorkelen met zeeschildpadden! Daar kijken we dus alweer naar uit. En vandaag naar een topbakkertje geweest met heeeeerlijke gebakjes (we hebben silvanas geprobeerd, een Filipijns lekkernij, waar we ook wat voor ons collega's van hebben gehaald) en we zijn wezen boxen met onze language teacher haha! Heerlijk om weer even te sporten:)
Jullie horen wel weer van me,

Lieeeeeeefs, Meike

1. Marion:
    9 maart 2016
    Mangroven; dat doet me aan de aardrijkskunde lessen van vroeger denken; van die steltachtige bomen in zout water.
    En al dat andere moois waar je heerlijk van geniet! Zo anders dan hier denk ik.
    Zijn ze soepel met de werktijden in jullie ziekenhuis? Of moet je tijd inhalen als je eerder gestopt bent.
    Ik ben ook nog wel nieuwsgierig naar het verschil van behandelen tussen de mensen met een zorgverzekering en de mensen zonder.
    Krijgen die arme mensen toch ook wel een behandeling?
    Veel plezier bij het duiken komend weekend. En weer voorzichtig hoor!! (Nog geen verbrandplekken?)
    Lieve groetjes,
    Ma(rion)
  2. Vera:
    9 maart 2016
    Ha Meike, wat een avonturen en nieuwe ervaringen! Ik heb vanavond jouw twee laatste verhalen gelezen. Mooie foto's, vooral van het wachten op de vuurvliegjes en van het strand met Marjolein op de rug gezien, langs de zeerand lopend. Ook de kokosnoot met twee rietjes zag er erg uitnodigeng uit. Ook herkenbaar: toen ik bij Maarten en Denise in Brazilië op bezoek was heb ik er ook zo uit gedronken. Heerlijk dorstlessend.
    Werkt zo'n klamboe nou een beetje? Komen die muggen niet toch nog door kleine hoekjes en gaatjes bij de "buit" op bed? En was Marjolein verrast door alle opnames van grappige felicitaties die jij vooraf had gemaakt? Ik schrok wel een beetje van het verhaal over hergebruik van naalden ed. Worden die dan eerst voor hergebruik gesteriliseerd?
    Ik kijk uit naar jouw volgende verhaal. Groeten aan Marjolein! Liefs, Vera
  3. Oma van Doremalen:
    10 maart 2016
    Meike,
    Wat een belevenissen allemaal. En dit is nog maar het begin van je reis. Wat fijn dat jullie van zo veel mooie dingen kunnen genieten en iedereen zo aardig is.Lieve groeten ook voor Marjolein Oma Mien.
  4. Maarten:
    11 maart 2016
    He Meike,
    Super allemaal! Goed werk, mooie ervaringen.
    Neem je ook zo'n lief fillipino-kiddi voor ons mee :)
    Maarten
  5. Maarten:
    11 maart 2016
    Hoihoi,
    Wat een rare heuvels daar. Wie is de super-mol? Mega-Klaas!
    Doeidoei
    Maarten