Einde Filipijnen en start Thailand

29 maart 2016 - Bangkok, Thailand

Ha allemaal!

Even geleden weer. Anderhalve week terug vertelde ik dat we op siquijor aangekomen waren. Dat lijkt al weer zo lang geleden!

Siquijor was geweldig, een heel mooi eiland met allerlei mooie plekjes en eindelijk wat van de prachtige stranden die we nog misten. Op zaterdag hebben we met twee scooters en een gids rondgetourd. Hij heeft ons naar een groot deel van de prachtige plekjes op Siquijor gebracht, zoals de Balete tree, de cambugahay falls wat echt on-ge-lofelijk mooi was en waar we hebben gezwommen, het bekende maar zeer touristische salagdoong beach, waar ik aan cliffdiving heb gedaan (7 meter naar beneden in de zee springen) en hierna naar een prachtig en heerlijk rustig strand voor een mooie zonsondergang.
Op zondag hebben we zelf met de scooters rondgetourd; naar de healers in de bergen, nogmaals naar de prachtige watervallen en nog naar een kleiner strand. We hadden de laatste boot terug naar Dumaguete willen nemen, maar deze was onverwachts al volgeboekt... We waren dus 'gedwongen' om nog een nacht te blijven. Onze gids, waar we ook de scooters van hadden gehuurd, was gelukkig super aardig en hij heeft ons naar een ander prachtig resort gebracht waar we nog wat langer van het prachtige eiland en strand hebben kunnen genieten, en hij is ons maandagmorgen komen halen om ons naar een vroege boot te brengen.

Daarna moest ik natuurlijk meteen door naar mijn shift in het ziekenhuis: de laatste week was op het dialyse centrum. Natuurlijk weer hele lieve collega's en een super interessante afdeling! Ze hebben elf machines en de meeste patiënten die ze hebben moeten 1 tot 3 keer per week aan de dialyse. Vaak heeft dit bijvoorbeeld te maken met een slechte nierfunctie, diabetes en/of een hoge bloeddruk, en wat echt bizar was om te zien is dat de patiënten gewoon de hele sessie (4 uur) aan het eten/snacken zijn! Jollibee (gefrituurde kip), macdonalds, sticky rice of hele maaltijden komen voorbij. Terwijl ze daar dus liggen met een torenhoge bloeddruk.. Heel apart! Wel leuk dat het een van de weinige afdelingen is waar het personeel een beetje een band heeft met de patiënten, omdat ze dus meerdere keren per week terug komen. Ik mag helpen met de observaties van de patiënten, het klaarmaken van de machines en observeer de collega's. Was echt weer een leuke week :)
Grappig was toen een van de technische staff (bijnaam masterchef) vroeg of ik zijn duck wilde zien. Bleek dat hij in een kamertje twee levende eenden had zitten die hij voor de lunch ging slachten en klaarmaken!! Dat hoort dus ook bij de cultuur. Het smaakte heerlijk, al was het gek dat ik de eenden dus ook levend heb gezien...

De laatste dagen had ik toch wel een heel naar gevoel omdat ik afscheid moest gaan nemen van de mensen en de Filipijnen. Ik heb het echt zo naar mijn zin gehad en zou zo langer willen blijven! Maar goed natuurlijk mag ik niet klagen met nog zoveel moois voor de boeg.

We worden zaterdagmiddag naar het vliegveldje gebracht en beginnen onze reis naar Bangkok. Deze is prima verlopen en we komen rond half 12 in de nacht aan in Bangkok. Het is natuurlijk nog donker dus we kunnen er nog weinig van zien. Voor onze eerste nacht hadden we een mooi hotel geboekt om lekker even bij te komen zodat we een goede start kunnen maken! Wat meteen opvalt is dat de Thaise mensen veel minder bekend zijn met de Engelse taal dan we nu gewend zijn van de Filipijnen! Zelfs in het luxe hotel versta ik maar ongeveer de helft van wat de dame aan de balie ons vertelt. Onze hotelkamer is prachtig, zo'n gigantisch bed met heel veel kussens en twee badkamers waarvan een met bad en regendouche. Lekker dus! We gooien nog wat spullen uit onze tas (natuurlijk toch wel te veel meegenomen) en de volgende dag, zondag, doen we het lekker rustig aan, nog even genieten van het zwembad en dan op naar het eerste hostel. Het is nog wel even wennen met de taxichauffeurs en hoe met hen te onderhandelen! De mensen zijn toch over het algemeen wel minder vriendelijk en open dan op de Filipijnen. Ook de stad valt ons toch misschien ietsje tegen; heel erg grauwig, grijzig en massaal. We komen goed aan bij het hostel, wat echt prima is! Heel netjes en heel veel faciliteiten (zoals het boeken van dagtrips en computers die je gratis kan gebruiken; handig voor het boeken van volgende hostels). We gaan met de skytrain en de metro Bangkok een stukje in, eerst naar een park en dan naar de nightmarket. Het blijkt dat er toch echt wel mooie en fijne plekjes zijn, al moet je er soms even naar zoeken! De markt is heel sfeervol, overal kraampjes met van alles en nog wat. Uitkijken dus dat we niet meteen al veel te veel kopen... Er zijn veel kraampjes met eten te vinden. Grappig hoe de heerlijke etensgeuren zich afwisselen met de vieze riool/stadslucht.

De volgende dag vertrekken we met backpack en al naar het volgende hostel, met eerst een stop bij een van de tempels en boeddha's in de stad. Mooi om wat van de cultuur te zien en ook echt hoe de lokale bevolking offers brengt en bidt bij de boeddha en de monniken.

Het hostel waar we hierna aan komen is ook heel prima, helaas moeten we wel naar de vijfde verdieping met de trappen :p maar verder is het ook hier netjes met fijne mogelijkheden, zoals het boeken van onze tickets voor de nachttrein richting Chiang Mai. We ontmoeten weer een hele aardige roommate uit Engeland, die ons mee de straat op neemt om ergens het bekende Pad Thai te eten en daarna en kijkje te nemen op de 'feeststraat' Khao San Road (heel massaal en echt voor de backpackers die zich lazarus willen drinken) en daarna op een iets rustiger plekje een drankje te drinken. Heel relaxt avondje dus!

Vandaag zijn we met een dagtrip naar Ayutthaya geweest, een van de oude hoofdsteden van Thailand met veel oude tempels en boeddha's. Heel erg mooi en indrukwekkend allemaal, maar wel héél erg warm ook! Poehpoeh. Dat maakt het wel extra vermoeiend, dus vanavond lekker weer rustig aan wat opfrissen en een wasje draaien nu we de luxe van een wasmachine hebben!

Morgen naar de floating market en daarna op met de nachttrein naar Chiang Mai! Gek dat je net een beetje begint te wennen en dan weer door gaat naar de volgende plek, maar ook dat wordt vast weer super :)

Groetjes aan iedereen! Xx Meike

1. Anneke:
    29 maart 2016
    Haha "do you want to see my duck?". Nice xD Leuk verhaal! Heel veel plezier met het backpacken daar! Ga maar veel buhdda's bekijken! Xxx
  2. Brigit:
    1 april 2016
    Hee Meike en Marjolein,
    Al die prachtige foto's, wat ziet dat er geweldig uit! Ik kan me goed voorstellen dat je schrijft dat het wat gek voelt dat je zo snel doorgaat naar een volgende plek, als je nog maar net gewend bent op de andere. Als ik je foto's zie van dat hostel aan het strand, of van die prachtig gekleurde waterval, daar zou je toch zo al een hele tijd willen blijven.
    Maar ongetwijfeld komt er nog heel veel meer moois en leuks op jullie pad! Geniet er van. Veel lieve groetjes uit Breugel, van Brigit en Alex
  3. Oma van Doremalen:
    2 april 2016
    Hallo Meike en marjolein,
    Het is fijn om te lezen dat jullie het goed maken en van zoveel moois kunnen genieten Hartelijke groeten van Oma Mien.
  4. Vera:
    5 april 2016
    Ha Meike, weer even geleden dat ik een reactie heb gepost. Wat een ervaringen allemaal! Ik heb erg moeten lachen om jouw droge tekstjes/woorden bij de foto's. Maar nee, het ene plaatje is nog mooier dan het andere. En die schelp riep natuurlijk de nodige (ekster)jaloezie op (inclusief de prachtige gelakte nagels... van wie waren die trouwens?). Heb je 'm meegenomen?
    Ja dat steeds afscheid nemen snap en herken ik wel. De tijd lijkt vanuit Nederland ook te vliegen! De ziekenhuistijd al weer voorbij. Een maand leek zo lang. Jullie doen ook zo veel nieuwe ervaringen op dat het wel een draaimolen aan voorbijtrekkende indrukken lijkt; je hebt iets in beeld, maar alle draait al weer door. Ik ben benieuwd hoe jullie daar straks op terugkijken.
    Ik heb hier in onze koude studeerkamer in Utrecht ook hartelijk moeten lachen om die zielige kamereenden, net als Anneke! Wat een verhaal zeg. Hebben jullie er ook nog iets van gegeten?
    Meike, wil de Marjolein groeten? Heel veel mooie nieuwe ervaringen op jullie vervolg! XX Vera